Věda a výzkum
Kde jsme a kudy dál

Věda bývala výkladní skříní Západu - oporou jeho materiálního rozvoje a sdílenou společenskou autoritou. Za covidu však svůj respekt ztratila. Proto jsme vědu zařadili jako druhé téma cyklu KDE JSME A KUDY DÁL. Připravili a zveřejnili jsme odborný dokument o vědě s dvěma přílohami a 30. ledna jsme uskutečnili diskusi vědců o vědě.

Věda byla pýchou západní civilizace

Bílé pláště výzkumníků a lékařů se těšily všeobecné úctě až nekritickému obdivu. Covidová doba však naplno odhalila, jak silně věda podléhá politické a finanční objednávce a nakolik do vědy prosakují typické rysy společenské krize - konformita, nepoctivost, přílišná specializace nebo přeceňování kvantitatitvních metod na na úkor porozumění.

S vnitřními problémy vědy si mohou vědci poradit sami, třeba jak nepodléhat tlaku na množství publikací, jak zajistit průkaznost výsledků nebo jak ponechat své tituly na "pracovních židlích" a ne na svém saku.
Jiné problémy vědy jsou však tak hluboké, že jejich řešení závisí na změně společenských hodnot, priorit a trendů.

Některé problémy vědy

1

Nesvobodná věda

Věda trpí ideologizací a stává se stále víc nástrojem politiků a byznysu. Taková věda nemůže přinést zásadní pokrok. Vědci se obávají vystoupit ze zajetých kolejí.
2

Neúnosné financování

Věda je závislá na podpoře státu a byznysu, plní tedy úkoly zadané shora. Kam grant, tam výzkum. Vědec nemá dost svobody, aby zkoumal to, co umí nejlépe a co ho baví. To zhoršuje kvalitu výsledků.
3

Specializace na úkor porozumění

Situace ve vědě připomíná babylonské zmatení jazyků. Nejenže si v pojmech a přístupech nerozumějí  vědci různých oblastí (humanitních, přírodovědných a technických), ale často ani specialisté uvnitř oborů. Přitom právě multioborová spolupráce přináší nejlepší výsledky.
4

Kvantita místo kvality

Používáním stále analytičtějších, specializovanějších a kvantitativnějších postupů ve vědě uniká celek, unikají vazby, uniká smysl – to nejpodstatnější. Porozumění je víc než mít informace, informace znamenají víc než data. Statistice rozumí málokdo, ale všechny vědy se o ni opírají a pak je argumentace falešná.
5

Přizpůsobivost a konformita

Nezbytný kritický a odvážný přístup v bádání je vytlačován přizpůsobováním se zadavatelům, šéfům, kariéře. Převažuje pak konformismus a autocenzura, vítězí setrvačnost a zavedené paradigma (Goldův efekt). Kdo jde proti proudu, má smůlu a nezíská granty.
6

Publikační exploze a titulová mánie

Kariéra akademického pracovníka závisí na počtu publikací. Ty potřebuje k získání akademických titulů a ke garantování existence pracoivišť. , na nichž závisí možnost škol garantovat výuku (tedy získávat státní peníze). Mnoho odborných článků tak vzniká ne kvůli vědě, ale "aby byly publikace".
7

Replikační krize

Velkou většinu výsledků vědeckých studií nelze úspěšně zopakovat,což zásadně snižuje důvěryhodnost vědy.
8

Ztráta důvěry

Věda byla donedávna společenskou autoritou, de facto nahradila roli náboženství. Její postavení  výrazně upadlo za covidu, kdy se vědecká obec rozštěpila. Mnoho studií bylo nesmyslných tak, že to poznali i laici.
9

Falzifikace

Falšované výsledky je těžké objevit - ai když se odhalí, často se nic neděje a podvodníci se dostávají na vysoká místa.

Autoři dokumentu

Centrum zdravotnického výzkumu, Lékařská fakulta Ostravské univerzity a RECETOX, Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity

Dr. Jaroslav Janošek

Husitsko-teologická fakulta Univerzity Karlovy a Vysoká škola psychosociálních studií v Praze

prof. Anna Hogenová

Klasický filolog a filozof, dramatik a režisér, rozhlasový autor, odborný publicista

Mgr. Petr Šourek

Klinika infekčních nemocí 3. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice Bulovka

prof. Jiří Beneš

Onkologická klinika 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice

Dr. Soňa Argalácsová

Katedra matematické analýzy a aplikací matematiky, Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Dr. Tomáš Fürst

Věda a výzkum
Tři odborné dokumenty

"Věda potřebuje svobodu a kvalitu namísto hromadění publikací a titulů", "Věda bez vhledu popisuje, ale nerozumí. Povrchnost v sobě obsahuje zkázu celé lidské civilizace" a "Věda – přítelkyně mocných". Tak znějí tituly tří dokumentů o vědě (přírodovědného, filosofického a historického) od šesti autorů, které vystihují jejich obsah.

Základní (přírodovědný) dokument obsahuje analýzu současného stavu vědy a jeho příčin, vlivu covidové doby na vědu, dál přináší návrhy řešení i příklady dobré praxe. Je rozšířen o závěry a návrhy  řešení vědecké krize, jež vyplynuly ze skvělé diskuse o vědě uskutečněné 24 vědci z 12 oborů 30. ledna 2025 v Praze.  

Základní dokument má dvě přílohy, filosofickou a historickou, které přibližují kontext současné krize vědy.

Kvalifikovaně a srozumitelně napsané dokumenty si můžete  přečíst po kliknutí na jejich ikony.

Co řekli účastníci akce?

Co nám řekli hosté diskuse o vědě?
Podívejte se na krátká videa, která jsme na akci natočili. 

Závěry z diskuse

Celek je víc než jen součet nebo součin jednotlivostí.

Žijeme v přelomové době, která může vyústit v kolaps nebo velký posun vpřed využitím nového potenciálu. Nejlepší učební lekcí je všem dobře známé období 
s covidem. Odhalilo a prohloubilo slabiny civilizace a zároveň i náš potenciál přetavit krizi v život na kvalitativně vyšší úrovni.

Archa 21 hledá poučení analýzou klíčových společenských oblastí a vlivu covidové doby na ně. Především však navrhuje nadějná řešení, jak hluboké problémy překonat novými přístupy.

Získat vědě ztracenou společenskou důvěru
  • Vrátit vědě porozumění, které se děje myšlením, ne hromaděním dat.
  • Zvýšit kvalitu na úkor kvantity, čelit požadavkům na produkci kvantity - publikační explozi, replikační krizi aj.
  • Přinášet společensky skutečně prospěšné výsledky.
  • Informovat kvalitně o vědeckých výsledcích veřejnost.
  • Nemít slepou důvěru ve vědu, vědec má chyby jako každý člověk.
  • Vyvolat odbornou i veřejnou diskusi o významu vědy – jak slouží lidem a přírodě?
#1
Rozšířit svobodu ve vědě
  • Umožnit svobodné bádání.
  • Podněcovat vědce ke svobodným a zásadním otázkám, nesmějí pracovat na příkaz.
  • Zvýšit současně také odpovědnost. V západním světě stojí osobní svoboda vysoko nad odpovědností, to je příčinou zásadních problémů, zvlášť v hlubokých krizích.
  • Rozšiřovat svobodu odbouráváním vnitřních problémů ve vědě (konformita, hierarchické a centralizované uspořádání aj.) i změnou financování.
#2
Pěstovat vědeckou etiku
  • Umět si přiznat chybu i říci "nevím", je to žel u vědců výjimečné.
  • Být odvážní, nepřizpůspobovat se konformně většině jako nyní.
  • Vyloučit z vědecké komunity a dát stopku na grantové financování každému, kdo prokazatelně falšoval výsledky nebo parazitoval plagiátorstvím.
  • Zrušit akademické tituly, nahradit je systémem akademických pozic jako ve světě.
  • Usilovat stále o sebereflexi v souvislostech a vědeckou práci kontrolovat svědomím.
  • Nešířit nedostatečně kvalitní obsah silným marketingem, ozvat se, pokud to pozorujeme.
  • Být uvážlivý v používání technologií, které předběhly lidskou schopnost interpretace a využití výsledků.
#3
Zlepšit úroveň vědců, studentů a managementu vědy
  • Maximálně podporovat rozvoj kritického myšlení.
  • Profesionalizovat management vědy od rektorů až po administrátory, snižovat neodbornost, nezkušenost, neschopnost lidí, kteří rozhodují.
  • Decentralizovat vědu, odbourávat hierarchický systém vědy organizované jako politika.
  • Podstatně snížit byrokratickou zátěž vědců.
  • Zvýšit gramotnost v pochopení statistiky a především její interpretace. Vědci ani studenti jí nerozumějí, ale mají nekritickou důvěru ve „statisticky významné výsledky“.
  • PhD studenti by měli především prokázat schopnost vědecké práce, ne vymyslet za každou cenu něco nového.
#4
Ozdravit financování vědy
  • Financovat vědu z více zdrojů, rozvíjet jejich konkurenci (diverzita = stabilita).
  • Financovat vědu daňovou asignací. Lidé by rozhodovali o využití daní, aby vědci (i „garážoví“) svobodně zkoumali, co chtějí – a ne co nařizuje stát.
  • Radikálně oddělit vědu od výuky a co nejvíce i od státu.
  • Zrušit systém, kdy vysoké školy získávají peníze na výuku ze značné části na základě vědeckých výsledků.
  • Financovat vědu (především v aplikovaných oborech) formou soutěže o finální produkty. Ubyde tak byrokracie a podvodů.
  • Zakládat soukromé nadace k určitému výzkumnému úkolu.
#5
Podporovat integrální přístupy
  • Podporovat komplexní přístupy jako protiváhu přílišné a neprospěšné specializaci. Vědec má mít vhledy do celku, přesahovat hranice svého oboru a budovat jeho vazby k celku.
  • Budovat chybějící porozumění mezi obory. Domluvit se podobným jazykem, naučit se spolu komunikovat a lépe se chápat.
  • Podporovat komplexní projekty vyžadující multioborovou spolupráci vědců napříč obory. Přinášejí nejvíc cenných poznatků.
  • Podporovat mezioborová setkání, vzdělávání vědců a vztahy tak, aby vědci měli základní aktuální poznatky jiných oborů.
  • Zvážit rozšíření mezioborové spolupráce o umělce a „osvícené“ politiky, obohatilo by vědce o tvořivost či společenskou praxi.
  • Řešit globální problémy integrálním a multioborovým přístupem (např. pandemie vznikají až špatnou společenskou reakcí na přírododní realitu).
  • Dematerializovat vědu. Energie je prvotní, hmota druhotná (kvantová fyzika).
#6
Zvyšovat kvalitu místo kvantity
  • Eliminovat tlak na výkon, na kvantifikaci, na počet publikací v impaktovaných časopisech.
  • Změnit přístup: jedna průlomová publikace za pět let je více než deset tuctových publikaci, byť v dobrých časopisech.
  • Zohledňovat tento přístup při rozdělování financí.
  • Využívat statistické metody ve vědě jen tam, kde to má skutečně smysl.
#7
Odstranit publikační explozi
  • Odstranit co nejvíce podnětů k přehnané publikační činnosti.
  • Nerozdělovat peníze podle počtu publikací.
  • Opustit zastaralý systém for-profit vědeckých žurnálů, které využívají dobrovolných peer-reviews.
  • Přejít na platformy otevřené vědy, jako jsou ArXiv či PeerJ, kde jde vědec s kůží na trh.
  • Vyžadovat ze strany poskytovatelů financí publikaci výsledků na těchto platformách místo ve vědeckých časopisech.
  • Podporovat publikaci negativních výsledků. Ušetří to spoustu neefektivně vynaložené kapacity, kdy vědecký tým zkoumá něco, co už deseti jiným týmům nevyšlo.
#8
Vyřešit replikační krizi
  • Vybudovat systém na ověřování studií a výsledků.
  • Trvat na zveřejňování primárních, surových dat a na detailním popisu metodiky tak, aby se studie dala opakovat.
  • Podporovat publikování na bezplatných platformách open science tak, aby v případě, že jsou kvalitní, byly ohodnoceny stejně, jako by vyšly v impaktovaném časopise.
  • Každý PhD student nechť zopakuje jeden zásadní experiment ve svém oboru; tam, kde to není možné, ať alespoň zanalyzuje poskytnutá data.
#9

Celý záznam z diskuse 24 vědců z 12 oborů ke zhlédnutí

Zajímá vás záznam z našich událostí, kde se věnujeme jednotlivým společenským tématům? Podívejte se na diskuse s odborníky, ve kterých můžete najít inspiraci a naději k vnitřní i společenské proměně.

Výzva k napalubení

To, jaký je a bude svět, začíná v srdci každého z nás. Rozhoduje vnitřní záměr a vůle za ním jít. Nejmocnější je síla vlastního rozhodnutí. Můžeme společně tvořit svět, v němž našimi průvodci  budou  osobní síla, svoboda, odvaha, spravedlivost, laskavost, spolupráce a soběstačnost. Svět, ve kterém zvládneme všechny budoucí těžkosti. Zveme vás, abyste také přispěli svým dílem do mozaiky, jež tuto vizi umožní!"

Chci se zapojit, napíšu vám email!
Tvůj názor nás zajímá. Jaký nápad, podnět či aktivitu můžeš přinést ty? Sdílej s námi své zkušenosti, příběhy a to, co je pro tebe v současné přelomové době důležité.

Povzbuzení pro plavbu Archy 21

Diskuse 24 vědců z 12 oborů ukázala, že jejich analýza krize vědy i odvážné, zásadní návrhy na řešení jsou velice podobné tomu, co napsali autoři podkladových dokumentů.

Získali jsme tak nezávislé ověření správnosti dokumentů. Můžete to v dokumentech sami prozkoumat, závěry z diskuse tvoří závěrečnou kapitolu hlavního dokumentu.

Jak se můžeš zapojit i ty?

Vstup na palubu Archy 21 a zkoumej s námi galaxie.
Nechej se inspirovat tím, co se dozvíš o sobě, ostatních i o světě. Budeš-li se chtít zapojit víc, napiš nám, čím můžeš přispět k dobru naší společné výpravy, co umíš a můžeš nabídnout.

Na palubě je vítán každý, kdo má odvahu

Cítíš, že ti dávají smysl naše hodnoty a postoje?  Vnímáš, že je třeba hledat inspiraci a naději k vnitřní i společenské proměně? Napadá tě, že je třeba hledat nová řešení? Neváhej a zanechej nám svůj kontakt. Společně zjistíme, jak si můžeme být přínosem.

Domluvit konzultaci