Duševní zdraví
Kde jsme a kudy dál

Duševní zdraví národa, především dětí a mladých lidí, hrozivě upadá. Proto jsme toto téma vybrali jako první pro cyklus KDE JSME A KUDY DÁL, v němž analyzujeme stav společnosti a navrhujeme řešení krize.Připravili a zveřejnili jsme odborný dokument o duševním zdraví a 28. listopadu jsme v Praze uskutečnili veřejnou diskusi.

Duševní zdraví je barometrem života

Čekárny psychologů i psychiatrů praskají ve švech a fakta varují. Řešení krize je na každém z nás - spočívá v proměně hodnot i životního stylu. Odborníci a stát to za nás nevyřeší. Prapříčinou této situace je naše odpojení od přirozeného života a vztahů.

Celý vývoj člověka, kultury a civilizace se opírá o růst duševních schopností.
Zároveň lidé v osobním životě nejvíc hledají štěstí a  harmonii.
Proto je úpadek duševního zdraví u nás i ve světě vykřičníkem vyzývajícím k zásadní změně života.

Témata na veřejné diskusi

1

Úzkost a strach jako naši každodenní průvodci

Vědomím moderního západního člověka stále víc prorůstá strach a úzkost společně s pocitem bezmoci a nesmyslnosti. Rozvíjejme rovnováhu srdce a rozumu, svou osobní sílu a stabilitu, přijímejme odpovědnost za své zdraví, překonávejme pohodlnost a stereotypy.
2

Ztráta kořenů a smysluplnosti

Ve světě ovládaném hierarchií moci, ekonomickou globalizací a digitálními technologiemi přestává být člověk tvůrcem života a stává se součástkou vypočítaného soustrojí. Posilujme se pěstováním vnitřní stability, duchovní dimenze, lidskosti, vnímavosti, zájmem o druhé, otevřeným sdílením, laskavostí.
3

Rodina, přátelé

a komunita

Život ve světě rozděleném egoismem, soupeřením, polarizací názorů a internetovými sítěmi rozbíjí přirozené vztahy a přirozená lidská společenství. Nejdůležitějším lékem je ukotvení jedince ve větším celku - ve vztahu, rodině, komunitě, krajině, národě - rozvíjení celostního přístupu ke světu.
4

Závislost na technologiích a virtuálním prostoru

Únik do virtuálního prostoru a závislost na něm jsou příčinou i následkem hlubokých duševních a společenských problémů. Odborníky záměrně vytvářená závislost mění myšlení i samotný mozek. Je nezbytné být na internetu pánem namísto otrokem a rozvíjet živé vztahy a reálný život. 
5

Výchova, role rodičů

a školy

Ztráta kořenů a výchovných vzorů, rozpad přirozených společenství i neutěšený stav většiny škol společně způsobují pro děti stále nezdravější prostředí. Dávejme dětem pozornost místo věcí, rozvíjejme spolupráci mezi dětmi, rodiči a školou, podporujme svobodné a komunitní školy.

Autoři dokumentu

Ředitel Institutu léčení a prevence traumatu

Zdeněk Weber
Kamila Hronová

Psycholožka, Psychocentrum Jihlava

Kamila Hronová

Neurolog, ředitel Polikliniky Národní, vydavatel časopisu Přítomnost, Praha

Martin Jan Stránský

Psycholog, rodinný psychoterapeut a kouč, soukromá psychologická praxe, Ostrava

Filip Jadlovec
Martin Halíř

Klinický psycholog, psychoterapeut a lektor, Centrum duševního zdraví Hradec Králové

Martin Halíř

Duševní zdraví
odborný dokument

Vydejme se na cestu z individuální izolace a  strachu k posílení společenství. Takto by mohl znít nejstručnější závěr dvacetistránkového dokumentu pěti uvedených autorů. Obsahuje analýzu současného stavu a jeho příčin, vlivu covidové doby na duševní zdraví, přináší návrhy řešení a příklady dobré praxe. Tento dokument byl rozšířen na diskusi veřejnosti a odborníků u kulatých stolů při setkání v Praze 29.11.2024

Kvalifikovaně a srozumitelně napsaný dokument, včetně závěrů veřejné diskuse, si můžete  přečíst po kliknutí na ikonu dokumentu. 

Přečíst dokument

Co řekli účastníci akce?

Co nám řekli hosté diskuse o duševním zdraví? Podívejte se na krátká videa, která jsme na akci natočili. 

Závěry a doporučení veřejné diskuse s odborníky

Žijeme v přelomové době, která může vyústit v kolaps nebo velký posun vpřed využitím nového potenciálu. Nejlepší učební lekcí je všem dobře známé období 
s covidem. Odhalilo a prohloubilo slabiny civilizace a zároveň náš potenciál. Archa 21 hledá poučení a řešení analýzou vybraných společenských problémů 
a vlivu covidové doby na ně. 

Posilovat osobní duševní a duchovní rozměr života, například:
  • Vnímat své emoce a pocity, snažit se jim porozumět a naslouchat jim.
  • Rozvíjet osobní sílu a stabilitu, znát své kořeny a roli ve společnosti.
  • Přijímat zodpovědnost sám za sebe a své zdraví.
  • Nacházet a posilovat v sobě pocit vděčnosti za to, co máme.
  • Dbát na rovnováhu srdce a rozumu.
  • Projevovat lásku a respekt k sobě i druhým.
#1
Vystupovat z komfortní zóny, překonávat strach a pohodlnost, například:
  • Brát krizi jako příležitost, nejen jako nebezpečí.
  • Vystupovat záměrně z komfortní zóny.
  • Otevírat se změnám, vítat je jako učitele.
  • Dělat kroky do neznáma, vypravit se do nových prostředí.
  • Být otevřený novým setkáním.
  • Vést sebe i své děti k překonávání zažitých limitů a k nepohodlí.
  • Pohybovat se v přírodě za každého počasí.
#2
Pěstovat umění komunikace, schopnost naslouchat, svobodnou diskusi, například:
  • Používat i doma s dětmi „indiánskou“ komunikaci v kruhu, tvořit prostor pro bezpečné sdílení.
  • Naslouchat ostatním a pochopit a respektovat jejich názory, byť s nimi nesouhlasím.
  • Pěstovat humor, nebrat se příliš vážně.
  • Organizovat debatní kroužky s přáteli, sousedy, ve školách.
#3
Posilovat vědomě lidství – humanitu, například:
  • Nesoudit a nebát se kritiky / odsudků jiných.
  • Pomáhat druhým, spolupracovat místo soutěžení.
  • Vyjadřovat v každodenním životě lásku, laskavost, úsměv i vůči neznámým lidem.
  • Být sám pozitivním příkladem.
#4
Nebýt závislí na digitálních technologiích, například:
  • Uvědomovat si stále, co na internetu dělám, co jsem tam získal / ztratil a vést k tomu ostatní.
  • Používat nástroje ke zvědomování času stráveného na sítích a tím jej omezovat.
  • Být aspoň občas v práci a o víkendu bez mobilu.
  • Preferovat a vyhledávat osobní setkávání.
  • Zvědomovat negativní návyk mít mobil stále u sebe a věnovat mu pozornost na úkor lidí.
  • Šířit povědomí, že užívání sítí je problematické.
#5
Prohlubovat vztahy, rozvíjet kvalitní vztahy a šířit je do méně příznivých oblastí, například:
  • Pěstovat otevřené sdílení a vztahy v rodinách založené na důvěře – bez skrývání, není nic, o čem bychom nemohli mluvit.
  • Nemít strach otevřít se cizím lidem.  
  • Přenášet funkční vztahové principy do dalších vztahů včetně problematických. 
  • Zvědomovat sobě i druhým, že svoboda přináší i odpovědnost.
#6
Vytvářet místní a zájmová společenství – komunity, „kmeny“, například:
  • Propojovat místní komunitu (např. organizací slavností a jiných akcí).
  • Podporovat komunitní a waldorfské školy.
  • Žít jednodušeji, blíž k realitě, přírodě, Zemi.
  • Podporovat děti v organizaci aktivit pro dospělé (např. školní jarmarky).
#7
Podporovat svobodné školství a celostní vzdělávání, například:
  • Uplatňovat celostní přístup ve vzdělávání a vzdělávat v něm rodiče i učitele.
  • Udržovat vyvážený vztah a dobrou komunikaci mezi rodiči, školou a dětmi.
  • Zavést nové školní předměty vyučující děti sociálním kompetencím, seberozvoji a odpovědnosti za své zdraví, vztahu k přírodě.  
  • Podporovat mimoškolní aktivity, kterých se účastní rodiče, děti i učitelé.
#8
Podporovat výchovu zdravých dětí, například:
  • Dávat dětem svou lásku a plnou pozornost.
  • Vytvářet dětem místo v životě dospělých.
  • Vzdělávat rodiče ve výchově dětí.
  • Nabízet dětem vyžití / zajímavé akce a prožitky v reálném prostoru.
  • Jít dětem příkladem v minimalizaci času stráveném s digitálními technologiemi.
  • Vést děti ke každodenní praktické pomoci v rodinách.
#9

Celý záznam ke zhlédnutí

Zajímá vás záznam z našich událostí, kde se věnujeme jednotlivým společenským tématům? Podívejte se na diskuse s odborníky, ve kterých můžete najít inspiraci a naději k vnitřní i společenské proměně.

Výzva k napalubení

To, jaký je a bude svět, začíná v srdci každého z nás. Rozhoduje vnitřní záměr a vůle za ním jít. Nejmocnější je síla vlastního rozhodnutí. Můžeme společně tvořit svět, v němž našimi průvodci  budou  osobní síla, svoboda, odvaha, spravedlivost, laskavost, spolupráce a soběstačnost. Svět, ve kterém zvládneme všechny budoucí těžkosti. Zveme vás, abyste také přispěli svým dílem do mozaiky, jež tuto vizi umožní!"

Chci se zapojit, napíšu vám email!
Tvůj názor nás zajímá. Jaký nápad, podnět či aktivitu můžeš přinést ty? Sdílej s námi své zkušenosti, příběhy a to, co je pro tebe v současné přelomové době důležité.

Povzbuzení pro plavbu Archy 21

Veřejná diskuse ukázala, že návrhy na řešení krize duševního zdraví od laiků i odborníků mají hodně společného. Lidé svými zkušenostmi potvrdili správný směr odborných návrhů. Je to dvojnásob dobrá zpráva - zaprvé: účastníci diskuse, především příznivci Archy 21, jsou vědomí lidé. A zadruhé: lidé jsou s odborníky na jedné lodi, a proto mohou navržená řešení prakticky uplatňovat v životě.

Jak se můžeš zapojit i ty?

Vstup na palubu Archy 21 a zkoumej s námi galaxie.
Nechej se inspirovat tím, co se dozvíš o sobě, ostatních i o světě. Budeš-li se chtít zapojit víc, napiš nám, čím můžeš přispět k dobru naší společné výpravy, co umíš a můžeš nabídnout.

Na palubě je vítán každý, kdo má odvahu

Cítíš, že ti dávají smysl naše hodnoty a postoje?  Vnímáš, že je třeba hledat inspiraci a naději k vnitřní i společenské proměně? Napadá tě, že je třeba hledat nová řešení? Neváhej a zanechej nám svůj kontakt. Společně zjistíme, jak si můžeme být přínosem.

Domluvit konzultaci